Monday, March 16, 2009

Lima Sekawan Di Sebuah Kampung

Di kampung Rohani Dan Jasmani, tinggal lima orang yang berkawan rapat. Mereka bernama Perasaan, Akal, Jangan Putus Asa, Pengalaman dan Bingung.

Perasaan memberitahu keempat-empat kawannya yang dia sangat mencintai Seorang Gadis Yang Dicintai. Namun Seorang Gadis Yang Dicintai tidak pernah membalas cinta Perasaan.

Jangan Putus Asa memberitahu Perasaan agar jangan menyerah kalah. Dia menambah lagi bahawa selagi Seorang Gadis Yang Dicintai belum bertunang apalagi bernikah, Perasaan masih berpeluang untuk mencuri hati Seorang Gadis Yang Dicintai. Itulah hukum dunia.

Akal membantah kata-kata Jangan Putus Asa. Dia memberitahu Perasaan bahawa dia hanya membuang masa, tenaga dan sewaktu dengannya jika dia menuruti kata-kata Jangan Putus Asa kerana bukankah dia sudah berkali-kali ditolak mentah-mentah oleh Pelbagai Gadis Yang Dicintai dan walaupun dia menurut nasihat Jangan Putus Asa sebelum itu, dia tetap tidak berjaya menawan hati Pelbagai Gadis Yang Dicintai. Malah, Pelbagai Gadis Yang Dicintai bernikah pula dengan Rival Nombor Satu.

Pengalaman amat bersetuju dengan kata-kata Akal. Namun dia tidak berkata banyak kecuali memberitahu Perasaan bahawa dia telah memberitahunya semasa Perasaan ditolak mentah-mentah oleh Pelbagai Gadis Yang Dicintai.

Kepala Perasaan sakit. Dia seperti hendak pitam. Sekarang, hanya kawannya yang bernama Bingung belum menyuarakan pendapatnya. Bingung hanya tersenyum. Dia tahu bahawa Perasaan sedang memikirkan tentang dirinya.

Perasaan hanya boleh berdu'a kepada Yang Maha Esa agar dipertemukan dengan Gadis Yang Dicintai Dan Menyintai Diri Ini. Itulah insan yang dicari selama ini tetapi belum ditemui Perasaan. Hanya dia yang boleh menghiburkan Perasaan, akan menikahi serta menemani Perasaan sepanjang hayatnya.


Hangpitung
16 Mac 2OO9
2O54 hrs

1 Comments:

Blogger ::mc:: said...

Gue minta izin mencelah.

Bagi gue, teman-teman lu punya niat yang baik. Mahu nya dilihat lu hepi gitu. Tapi ada kala nya lu pasti ingat bahwa Tuhan maha Esa. Dia lebih mengetahui segalanya dong. Teman-teman juga tidak bisa mengerti perasaan emosi turmol yang lu alami.

Maka nya jika lu tidak bisa memiliki dia, nescaya ada acara lain loh bagi lu. Ingat deh. Dan lu tidak bisa kwatir deh jika lu ditakdirkan bujang sampei ajal lu. Kerna yang dipanggil cinta itu rumit!

9:04 PM  

Post a Comment

<< Home